EDR Credit Services is een credit management organisatie dat gespecialiseerd is in consumenteninformatie, bedrijfsinformatie en Incasso. EDR Credit Services is in 1992 opgericht en telt ruim 70 medewerkers. EDR is werkzaam voor kredietverstekkers, verzekeraars, thuiswinkelbedrijven, telecom- en energiebedrijven, zorg- en overheidsinstellingen, (auto)leasebedrijven, incassokantoren en deurwaarders, maar ook het MKB.
EDR heeft een online oplossing ontwikkeld met als doel de acceptatie van private lease aanvragen te verzorgen uit naam van haar opdrachtgevers.
Het EDR Leaseportal is een online omgeving waar de consument in een beveiligde omgeving geheel zelfstandig de acceptatieprocedure voor private lease kan doorlopen. Daarbij zijn de volgende uitgangspunten geformuleerd:
• Ontzorgen afdeling acceptatie leasemaatschappij
• Consument beschermen tegen overkreditering
• Online acceptatiestraat conform Keurmerk Private Lease https://www.keurmerkprivatelease.nl/home
• Volledige acceptatie binnen 1 werkdag na het compleet aanleveren van de benodigde documenten (8 werkuren)
• De consument online op eenvoudige wijze de benodigde informatie/documentatie aan te laten leveren
• Waarborgen van de privacy van de consument
Hoe werkt het acceptatie/beoordelingsproces?
Procedure EDR Leaseportal & Acceptatieproces
- De Leasemaatschappij dient een acceptatie-opdracht in bij EDR. De consument levert zijn/haar gegevens aan bij EDR. Dit zijn o.a. naam, adres, woonplaats, e-mailadres en gegevens van de leaseauto. Deze gegevens worden door EDR vastgelegd in het Leaseportal.
- De consument wordt door EDR per e-mail uitgenodigd om middels een unieke en persoonlijke link in te loggen. De consument krijgt hiermee toegang tot het EDR leaseportal. De consument zal via de ‘mijn omgeving’ naar het EDR Leaseportal worden geleid.
- Nadat de consument is ingelogd dient de consument de reeds geregistreerde gegevens te verifiëren en waar nodig naar waarheid aan te passen of aan te vullen. Dit gebeurd omdat de volledigheid gegarandeerd moet worden. De mate van compleetheid heeft heeft invloed op de snelheid van beoordeling.
- De consument krijgt een controlescherm te zien met de opgegeven gegevens in het EDR Leaseportal. Na bevestiging van de juistheid van de opgegeven gegevens door de consument wordt in het Leaseportal een eerste geautomatiseerde acceptatiecontrole uitgevoerd.
- De eerste geautomatiseerde acceptatiecontrole bestaat uit een EDR Consumententoetsing (check op betalingsmoraliteit), een BKR toetsing in het Centraal Krediet Informatiesysteem van het BKR en een inkomsten-lastentoets overeenkomstig met de richtlijnen van het Keurmerk Private Lease. De consument ontvangt direct een terugkoppeling van het resultaat.
- Indien de consument doorstroomt na de geautomatiseerde acceptatiecontrole zal de consument worden gevraagd om via het EDR Leaseportal de documenten op te laden (dan wel per post toe te sturen). Uiteraard ook van de partner indien van toepassing op de situatie van de consument. De vereiste op te laden documenten zullen vooraf worden overeengekomen en worden vastgelegd in een service level agreement. Dit is een afspraak tussen de leasemaatschappij en EDR. Indien de vereiste documenten zijn opgeladen in het EDR Leaseportal kan de consument de gegevens en documenten verzenden en het dossier daarmee afronden.
- EDR zal de aanvraag handmatig controleren en beoordelen. Dit gebeurt volledig conform de acceptatiecriteria van de leasemaatschappij binnen 1 werkdag.